Missie 

Op de Sterrenboog stralen we allemaal op onze eigen manier. 

Visie 

Op de Sterrenboog prikkelen we de nieuwsgierigheid van de kinderen en dagen we hen uit om ontdekkend en onderzoekend te spelen en te leren in een betekenisvolle context. Uitganspunt voor onze school is dat iedereen zich welkom, veilig en gezien voelt. We investeren dagelijks in relatie, competentie en autonomie, waardoor een positief welbevinden, intrinsieke motivatie, inzet en zin in leren wordt bevorderd. We bieden kansen en mogelijkheden om de talenten van een iedereen zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.  

Om dit te realiseren werken we vanuit onze kernwaarden verbinden, vakmanschap, eigenaarschap en ontdekken.  

Kernwaarden van de Sterrenboog

(zie ook schoolgids voor alle informatie)

1.Verbinden  

Op basisschool De Sterrenboog zorgen we voor een goede relatie met kinderen, ouders, verzorgers, schoolteam en de gemeenschap, door te luisteren, vertrouwen te bieden, uit te dagen en te ondersteunen. We zien elkaar, vullen elkaar aan en versterken elkaar.  

We willen dat kinderen trots kunnen zijn op zichzelf, op de ander en op onze school. We bieden een veilige omgeving waar samen leren, samen werken en samen plezier maken centraal staat. We houden rekening met elkaar, we luisteren zonder te oordelen en we leren om onze mening te vormen, nadat we verschillende perspectieven hebben bekeken. Een goede communicatie en een open blik is hiervoor van belang.  

We geloven in de kracht van thematisch onderwijs, waarbij de verbinding van de vakken zorgt voor een rijke context en betekenisvol leren. De kinderen zijn enthousiast en intrinsiek gemotiveerd wanneer ze ontdekken dat ze de kennis en de vaardigheden direct kunnen toepassen. Bij thematisch werken is voldoende ruimte om te differentiëren, coöperatief te leren en groepsdoorbrekend te werken. We werken regelmatig groepsdoorbrekend aan projectopdrachten. De opening en de afsluiting van een project zorgen voor verbinding met elkaar. Twee keer per jaar worden ouders en andere belangstellenden uitgenodigd bij de afsluiting van een project. Onze missie ‘Op de Sterrenboog stralen we allemaal op onze eigen manier’ wordt hier ook zichtbaar.  

 2. Vakmanschap 

In een veilig leerklimaat, waar we fouten mogen maken, kan iedereen stralen. Op de Sterrenboog werken we vanuit de denkkaders van Leren Zichtbaar Maken (LZM). Het uitganspunt van deze denkkaders is het leren van de leerling en de impact van de leerkracht hierop.  Het vakmanschap van de leerkracht is essentieel voor het leveren van kwalitatief goed onderwijs. Het lesdoel staat centraal. We maken gebruik van het directe instructiemodel voor een goede opbouw van de les, waarbij de leerlingen stapsgewijs ‘ik doe het voor – wij doen het samen – jullie doen het samen – jij doet het alleen’ op weg worden geholpen naar zelfstandigheid. In de les en bij de voorbereiding is aandacht voor differentiatie. We spreken hoge, reële verwachtingen uit en stemmen onze ondersteuning af op de behoeften van de leerlingen, zodat zij voor hen passende resultaten halen. Op deze manier ontwikkelen alle kinderen een gevoel van competentie en dat is de basis voor groei.  

 3. Eigenaarschap 

Op basisschool de Sterrenboog gaan wij respectvol om met elkaar, met onze omgeving en met de materialen waarmee we werken. We geven kinderen ruimte om keuzes te maken in hun leerproces, om initiatief te tonen en om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.  

Door het voeren van feedbackgesprekken met het kind wordt het leerproces inzichtelijk en ervaren leerlingen steeds meer dat ze eigenaar zijn van het eigen leerproces. De leerlingen krijgen inzicht in dat wat ze aan het leren zijn, wat voor hen de volgende stap is en wat zij nodig hebben om de volgende stap te bereiken. Dat doen we door leerlingen te betrekken en bewust te maken van de doelen van de lessen. De leerkracht heeft hierbij een begeleidende en stimulerende rol en daagt de kinderen uit om zelfstandig te leren nadenken over het eigen leren. Kinderen ervaren autonomie en zijn trots om te laten zien wat ze geleerd hebben en waar ze goed in zijn.   

 4. Ontdekken 

Op basisschool de Sterrenboog creëren we een rijke, motiverende, betekenisvolle en inspirerende leeromgeving, waarin iedereen wordt uitgedaagd om te ontdekken. Dit doen we door thematisch te werken in alle groepen. We bevorderen de betrokkenheid bij de omgeving en bij de maatschappij door binnen een thema regelmatig een excursie te maken of door gastlessen in te plannen. We helpen kinderen om eigen keuzes te maken en initiatief te nemen. We stellen vragen en stimuleren hen om nieuwsgierig te worden en te blijven, zodat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om te onderzoeken en van en met elkaar te leren. Groepsdoorbrekend werken, procesgerichte didactiek bij de creatieve vakken, de inzet van bewegend leren en coöperatieve werkvormen zijn hierbij onze kracht.